Muzika je magija koja reguliše naše emocije

Muzika je univerzalna komponenta ljudskog iskustva. Trenutno se proučava uloga iskustva stvaranja grupne muzike kao evolutivne prednosti. Čini se da bi to moglo imati veze sa reproduktivnim uspehom i preživljavanjem, jer deluje kao mehanizam komunikacije, gradeći grupnu koheziju i saradnju sa drugima.

Devedesetih se pojavio fenomen nazvan „Mocartov efekat“. Slušanje muzike bilo je povezano sa poboljšanjem kognitivnih veština. Postala je popularna ideja da deca koja su slušala Mocartovu muziku još u maminom stomaku, bivaju pametnija. Međutim, čini se da je muzika više povezana sa emocionalnom regulacijom nego sa razvojem isključivo kognitivnih sposobnosti, na šta ukazuje muzikoterapija.

Emocionalna regulacija u muzikoterapiji

Emocije su ključne za naše preživljavanje. Osećaj straha i besa omogućava nam da se branimo ili bežimo pred opasnošću. Pokazivanje radosti favorizuje socijalnu interakciju, ključnu za našu dobrobit. Znatiželja o onome što nas okružuje omogućava nam da učimo.

Ali jednako važan kao i emocije je način na koji ih regulišemo. Mora postojati ravnoteža između samokontrole i deregulacije. Na primer, ne čini nam se korisnim da se osećamo toliko uplašeni da postanemo paralizovani ili da to i dalje osećamo iako opasnosti više nema.

Muzikoterapija nas uči da je održavanje ove emocionalne ravnoteže neophodno da bismo mogli:

  • Prepoznati emocije u sebi i drugima.
  • Osećaj da su sve emocije legitimne.
  • Doživljavanje emocija bez da ste preplavljeni ili neprimećeni.
  • Samogenerisanje pozitivnih emocije.

Pored ove četiri veštine, postoji i širok spektar specifičnih strategija koje se mogu primeniti za regulisanje emocija. Sve strategije su korisne u zavisnosti od okolnosti. Stoga je ključ adekvatne emocionalne regulacije fleksibilnost. Imati širok spektar strategija koje se koriste u skladu sa okolnostima.

Sposobnost regulisanja emocija počinje da se stiče tokom prvih godina života, kroz odnose sa našim roditeljima. Nama kao bebama, roditelji regulišu emocije. Nadamo se da oni pojačavaju naša pozitivna emocionalna stanja i umanjuju negativna. Ovo iskustvo je kodirano u proceduralnom i emocionalnom pamćenju, ali i internalizovano. Naučimo da regulišemo svoje emocije iz emocionalne regulacije koju su nam obezbedili roditelji.

Emocionalni razvoj kod dece i muzikoterapija

Beba deo svog učenja započinje putem emocionalne regulacije slišajući i upoznajući se sa muzikom.Na početku života osnsovno sredstvo komunikacije između roditelja i bebe je upravo glas roditelja. Cesto, kada se roditetelj obraća svojoj bebi, on menja glas i zapravo joj ne govori nego peva. Kada govorimo, naš glas ima određeni ritam i ton, koji prenosi naše emocije, odnosno to kako se osećamo, ali i naše namere, želje i dr. Kroz ovu muzičku komunikaciju roditelji počinju da regulišu bebine emocije.

Studija sprovedena 2012. godine pokazala je da je odabir muzike koju slušamo u skladu sa prisutnim emocijama. Ali najzanimljivije u ovoj studiji je to što otkriva da ova muzika takođe reguliše te emocije. Drugim rečima, muzika ne može biti samo sredstvo za učenje emocionalne regulacije, već se čini da trenutno može biti i instrument koji olakšava emocionalnu regulaciju.

Bluz je odličan primer za sve ovo. Rođen je u delti Misisipija kao muzički žanr tipičan za Afroamerikance. Nastaje kao način suočavanja s bolom zbog situacije ropstva i surovih uslova u kojima su živeli. Ova muzika pretvara veoma bolne, pa čak i traumatične informacije u nešto dostupno, svesno i o čemu se može razgovarati bez deregulacije i deljenja sa drugima. Uporavo ovo je magija muzike. Jedna od najpoznatijih bluz pesama je “The Thrill Is Gone”, koju je komponovao Roi Havkins 1951. godine, a popularizovao B.B. King 1969. B.B. King je rođen u Misisipiju 1925. godine u kabini na plantaži pamuka u kojoj su radili njegovi roditelji. U dobi od 5 godina roditelji se razdvajaju, a kako majka nema sredstava da se brine o njemu, o njemu se stara njegova baka. 4 godine kasnije, kada je imao 9 godina, umrla mu je majka. Njegov prvi kontakt sa muzikom je putem jevanđelja koje su pevali u crkvi koju je pohađao. Pozivam vas da preslušate “The Thrill Is Gone” da biste cenili kako pesma i njen interpretator rade čaroliju pretvaranja bola u nešto izvanredno…

https://www.youtube.com/watch?v=8pe7JVJrgIc

Izvor: Youtube, B.B. King – The Thrill Is Gone 

Оставите одговор